5 rzeczy, które trzeba zrobić w Halong Bay

Inspiracje, Wietnam / wtorek, 12 lutego, 2019

Halong Bay, czyli Zatoka Lądującego Smoka uważana jest za cud świata i została wpisana na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO. To najchętniej odwiedzane przez turystów miejsce w Wietnamie i…nie ma się co dziwić! Nas również oczarowało i sprawiło, że raz za razem mówiliśmy „wow!”. Jeżeli wybieracie się w tamte strony i chcecie wiedzieć jakie atrakcje czekają na Was w Zatoce, to zapraszamy do przeczytania poniższej listy. Większość wycieczek organizowanych przez wietnamskie agencje zawiera wymienione aktywności w różnych proporcjach.  Więcej po informacje o innych miejscach Wietnamu zapraszamy do stale rozwijanej kategorii „Wietnam” (link).

1. Popłynąć statkiem

To wydaje się oczywiste – trzeba popłynąć w rejs po Zatoce. Tylko jaki statek wybrać? Spędziliśmy w Azji Południowo-Wschodniej miesiąc, z czego dwa tygodnie poświęciliśmy na eksplorację Wietnamu. Przejechaliśmy go z południa na północ, a czas nie był naszym sprzymierzeńcem. Dlatego my wybraliśmy 1-dniową wycieczkę z biura podróży w Hanoi. Razem z nami płynęły jedynie osoby z naszego autobusu – razem około 20 osób. Na pokładzie statku, w cenie otrzymaliśmy dobry i obfity poczęstunek. Cena wycieczki to ok. 35 dolarów (w cenie przejazd z i do Hanoi, rejs, kajaki, zwiedzanie jaskini, wyżywienie bez napoi). Jakie inne opcje macie do wyboru? Kilkudniowy rejs z noclegiem na statku (do wyboru 2-4 dni spędzonych na morzu) lub prywatną łódź, którą możecie wynająć na tak długo jak chcecie. Rezerwując rejs zwróćcie uwagę na standard – zwłaszcza jeśli myślicie o noclegu na łodzi. Oczywiście im wyższy standard tym droższy rejs. Ceny prywatnych łodzi to od 185-1000 dolarów w zależności od standardu i czasu, jaki zamierzacie na niej spędzić.
TIP: Zanim wykupicie rejs przejdźcie się do kilku biur podróży i nie bójcie się targować ceny.

2. Pływać kajakiem

To jest po prostu MUST każdego kto wybiera się do Halong Bay. Ze względu na zorganizowaną wycieczkę mogliśmy cieszyć się kajakami tylko pół godziny…dlatego jeżeli będziecie mieć więcej czasu w Zatoce Smoka niż my, to rozważcie organizację rejsu indywidualnie i cieszcie się dłużej kajakiem. Nie mamy zdjęć z tej atrakcji ponieważ trochę baliśmy się, że możemy przez przypadek utopić aparat, a naprawdę byłoby co fotografować ponieważ pływanie kajakiem po Zatoce nie oznacza, że będziecie pływać tylko po otwartej przestrzeni! Niesamowitym doświadczeniem było wpłynięcie do groty, która po drugiej stronie kryła jezioro dookoła zakryte skałami.
TIP: Pływanie po Halong Bay jest bezpieczne ponieważ w tym miejscu Morze Południowochińskie jest bardzo spokojne i bardziej przypomina jezioro. Niemniej jednak jest to morze dlatego razem z kajakiem należy wypożyczyć kapok, który zapewni poczucie bezpieczeństwa.

3. Spojrzeć na zatokę z góry

Piękny widok na Zatokę zapewni wdrapanie się na jakiś wyższy punkt obserwacyjny. Formacje skalne widziane z góry pozwalają rozwinąć się wyobraźni i szybko zamiast wysepek wyobrazicie sobie grzbiet smoka, który wyłania się z morza. Nasz punkt obserwacyjny nie był najbardziej spektakularny – mieliśmy możliwość zobaczenia Halong z wyższego punktu gdy wychodziliśmy z jaskini. Do niedawna spektakularne widoki zapewniało wdrapanie się na Bai Tho Mountain. Niestety rząd wietnamski zdecydował się zamknąć to miejsce po tym, jak turyści wzniecili tam pożar…
TIP: Wybierzcie się w rejs na Ti Top Island. To niewielka wyspa, ale posiada świetny punkt widokowy z którego rozciąga się panorama na Zatokę.

4. Zwiedzić jaskinie

Zatoka Halong skrywa się kilkanaście jaskiń. My odwiedziliśmy Thien Cung Cave czyli Niebiańską Jaskinię (lub Rajską Jaskinię). Odkryli ją rybacy w 1993 roku. Po  wejściu do środka zobaczyli stalaktyty, których fantazyjne kształty przypominają smoki i feniksy (wasz przewodnik też wam je pokaże!). Jaskinia znajduje się 25 metrów nad poziomem morza i dookoła porośnięta jest bujną roślinnością. Roztacza się tutaj sielski widok na zatokę oraz port do którego cumują turystyczne łodzie.
TIP: Inne jaskinie to: Dark Cave & Light Cave, Ho Dong Tien, Hanh Cave, Sung Sot Grotto, Dau Go Cave, Kim Quy Cave, Luon Cave, Me Cung Cave, Trinh Nu Cave, Bo Nau Cave. Przed wyjazdem podejrzyjcie zdjęcia w Internecie i zdecydujcie, gdzie chcecie się wybrać.

5. Spędzić kilka dni na Cat Ba

Cat Ba jest największą wyspą archipelagu o tej samej nazwie, która położona jest w Halong Bay. Jak widzicie nie mamy stamtąd zdjęć, ponieważ tam nie byliśmy. Widzieliśmy jednak tyle blogowych relacji z tej rajskiej wyspy, że marzymy o tym, aby ponownie wybrać się do Wietnamu i dłużej cieszyć się cudem świata, jakim niewątpliwie jest Zatoka Halong.
TIP: Na Cat Ba znajduje się park narodowy do którego wstęp jest płatny. Można wybrać się tam na treking i cieszyć się niezapomnianymi widokami. Warto jednak wynająć przewodnika, bo znajdują się tam niewybuchy z czasów wojny w Wietnamie.

Najtrudniejszą rzeczą, jaka czeka was w Halong Bay, to złapanie dobrej pogody. My trafiliśmy na trochę słońca, a potem niebo zaciągnęło się szaroburymi chmurami. Jedynym plusem tej sytuacji był brak deszczu oraz dobra widoczność, która pozwalała cieszyć oczy urokami Zatoki. Jeżeli chcecie wiedzieć więcej, to chętnie odpowiemy na wszystkie wasze pytania. Zachęcamy również do przejrzenia innych wpisów z regionu Azji Południowo-Wschodniej oraz do posłuchania naszego podcastu.

2 thoughts on “5 rzeczy, które trzeba zrobić w Halong Bay

1. W styczniu będę miała przyjemność udać się do Wietnamu i Laosu. Teraz jestem na etapie planowania, zbierania informacji. Cat Ba jest jednym z miejsc, do którego chce dotrzeć i w sumie spędzić dwie nocki. W jakim terminie Wy podróżowaliście?

1. Na przełomie lipca i sierpnia – z pogodą nie było źle generalnie spotykała nas maksymalnie 1 godzina bardzo intensywnego deszczu dziennie. Przez resztę doby nie padało 🙂